پایگاه تحلیلی سدید

دین و اندیشه - موضوعات گفتمانی
دین می‌تواند در فرایند انسجام یابی ایران معاصر ایفای نقش کند؟
بررسی نسبت دین و مسئله انسجام اجتماعی؛
دولت می‌تواند از طریق نهادهای گزینشی، اشخاصی را که حامل ایده‌های او باشند بر مصادر فرهنگی و اجتماعی منصوب کند. دولت می‌تواند با بزرگ و کوچک‌کردن بودجه بخش‌ها، آن‌ها را دچار انقباض و انبساط کرده و این‌گونه نوعی از مهندسی اجتماع را رقم بزند.
دین عامل «عصبیت» در ایران است
سعید طاووسی مسرور از نقش قدرت در تحولات دینی می‌گوید؛
از عوامل تمدن‌سازی، عصبیت است؛ یعنی چیزی که جامعه را به هم پیوند می‌دهد عصبیت است. این عصبیت باید در همه جامعه پخش باشد و می‌تواند از امور مختلف نشأت گرفته باشد. یکی از مواردی که در طول تاریخ، در محیط‌های مختلف از جمله ایران ایجاد عصبیت کرده، یعنی جامعه را به هم پیوند داده، دین است.
جامعه موجودی مذهبی است
نسبت میان دین و اجتماع در تاریخ ایران در گفتگو با بیوک محمدی؛
غربی‌ها تصور می‌کنند مشکلات مدرنیته متعلق به خودشان است ولی ما گمان می‌کنیم این مشکلات از بیرون آمده است. پس باید چه کنیم؟ لذا پاسخ این می‌شود که باید از مدرنیته جلوگیری کرد.
نسبت جامعه بودگی و دین مدنی در ایران
روایتی از چالش‌های جامعه‌سازی دینی در ایران معاصر در گفت‌وگو با بیژن عبدالکریمی؛
دین با کدامین تفسیر می‌تواند به انسجام اجتماعی ما کمک کند؟ اگر مراد از دین، تفسیر سنتی از آن یعنی دین فقه محور باشد، این دین نمی‌تواند همان نقشی را ایفا کند که در دوران ما قبل مدرن در جامعه ما بازی کرده یا در این یکی دو قرن اخیر در جامعه ما بازی کرده است. مگر آنکه دین را به امری آنتولوژیک، یعنی به تفسیری وجودشناختی از جهان، یک امر وجودی و غیر فقه محور تبدیل کنیم.
جامعه ایران از «دین نهادی» عبور کرده است!
فراز و فرود دین‌داری به سبک ایرانی در گفتگو با جبار رحمانی/ بخش اول؛
کارما، کیهان، انرژی و... همه یکی است. داستان یکی است و همه اینها یکسان هستند و زمانی که به اینها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که جامعه صورت‌بندی‌های مختلفی از دین‌داری دارد. تفاوت این گفتمان‌های دینی این است که برخی قدرت را در دست دارند و می‌توانند بگویند ما اصلیم و شما باطل هستید! ما واقعی هستیم و شما فیک! اینها یکدیگر را به‌صورت رقابتی نفی می‌کنند و به این سادگی‌ها همدیگر را نمی‌پذیرند.
ایران؛ عرصه رقابت استعمارگران!
بازخوانی بلای رقابت خارجی‌ها بر سر ایران در مصاحبه با سید مصطفی تقوی مقدم/ بخش اول؛
این روایتی که می‌گویند روس‌ها بیشتر طرف‌دار دربار بودند و انگلیسی‌ها طرف‌دار مشروطه، یک روایت سطحی است. درست است که این‌ها با هم رقابت داشتند و هرکدام سعی می‌کرد اهداف خود را از طریق دربار یا مشروطه‌خواهان پیش ببرد، اما اصل رقابتشان بر اساس منافعشان تعریف شده بود و همه را در چارچوب قراردادی کاملاً هماهنگ انجام می‌دادند.
بدون اجازه مردم تصمیم نگیرید!
مروری بر ماجرای انحصار توتون و تنباکو در آخرین روز رجب ۱۳۰۷ ه.ق و ماجراهای پس از آن؛
تنباکو و توتون در دوران صفوی و از طریق مرز عثمانی وارد ایران شد. ایرانیان ابتدا از چپق‌های بلند ترکی استفاده می‌کردند و سپس با ساخت قلیان، به نوع دیگری به دود کردن این ماده تسکین‌دهنده پرداختند. این ابتکار باعث شیوع مصرف توتون و تنباکو در بین اغلب مردم از طبقات اجتماعی مختلف از جمله بازاری‌ها، مردم عادی و حتی فرهیختگان آن دوران شد، تا جایی که نه‌تنها به مصرف آن روی آوردند، بلکه به فکر کشت و زراعت آن هم افتادند.
عدالت‌خواهی در جامعه ما مظلوم است
بررسی نسبت عدالت، آزادی و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در گفتگو با محسن ردادی؛
جامعه‌ای که فرهنگ آن فرهنگ عدالت‌خواهی و مقتدای او امیرالمؤمنین (ع) و هدف از تشکیل حکومت در آن عدالت بوده است، باید مفهوم عدالت را به درستی بداند و بعد بر اساس همین تعریف، به سمت اجرای عدالت در امور جاری برود. در این شرایط یکی از ابزارهایی که می‌تواند این مشکل را اصلاح کند، به‌کاربستن ابزاری به نام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است.
موفقیت دولت‌­ها در گرو حمایت مردم است!
به مناسبت قیام مردم به رهبری آیت الله کاشانی در آخرین روزهای تیرماه ۱۳۳۱؛
استبداد داخلی دربار رضاخانی و پس از آن محمدرضا و استعمار و تهدیدات بیرونی انگلستان و اتحاد جماهیر شوروی که چشم طمع بر ذخایر نفتی جنوب و شمال ایران دوخته بودند، موجب همگرایی نیروهای ملی و مذهبی شد و همه خواهان استقلال سیاسی و اقتصادی و رهایی از چنگال استعمار شدند. آیت ‌الله کاشانی و رهبران مذهبی و ملی دیگر، مردم را به حمایت از مصدق و ملی‌ شدن صنعت نفت فراخواندند. اما آنچه در جریان این رویداد مهم تاریخی، کمتر شنیده و پرداخته شده، تلاش‌هایی است که مردم در هنگامه استعفای مصدق به رهبری آیت‌الله کاشانی ترتیب دادند. در این نوشتار پیرامون قیام مردم به رهبری کاشانی درست یک سال پیش از کودتا، می‌خوانیم.
ماجرای دیگ سفارت، پلوی ایرانی و لباسِ شاهی
ماجرای پناهندگی محمدعلی شاه به سفارت روسیه و ایام واژگون او؛
تهران فتح و دوره‌ی استبداد صغیر منقضی می‌شود. یک دور که در تهران بزنید، از هر گوشه‌و‌کنارش، فريادهای زنده‌باد مشروطه، پاينده‌باد آزادی بلند است. طولی نمی‌کشد که ولادیمیر پلاتونوویچ لیاخوف، بریگاد روس، شکست‌خورده شمشیرش را تقدیم سران آزادی‌خواه‌ می‌کند. کار تمام است. مقارن همین‌اوقات، محمدعلی شاه ششمین پادشاه از دودمان قاجار گفتمان با سران مخالف را برنمی‌تابد و بی‌خیال تاج و تخت کم‌عمرش، با اهل و عیال، رجال، دولت‌مردان و ۵۰۰ قزاق مسلح، به باغ سفارتی روس در شمیرانان‌ کوچیده و آن‌جا ملتجی می‌شود.

«کودک بریتانیایی» حال و روز خوبی ندارد

مناسک لازم و ضروری‌اند!

 نوجوان را قالب نزنیم!

نمرات مضر نیستند؛ ناکافی‌اند!

قلم‌هایی که خون ریزی می‌کنند!

مجموعه پوستر| مقام و منزلت دختر از دیدگاه پیامبر مهربانی‌ها

دین می‌تواند در فرایند انسجام یابی ایران معاصر ایفای نقش کند؟

اسرائیل؛ اسلحه‌ای در دست نظام سرمایه‌داری

دین عامل «عصبیت» در ایران است

لحظه‌ای که اسرائیل، غرب را از دست می‌دهد

«محفل»؛ طغیانی علیه برنامه‌های معارفی و سنتی صداوسیما

جامعه موجودی مذهبی است

 سرمایه‌داری رسانه را هم می‌خرد!

«نمی‌توانیم» نداریم

آمریکا؛ آیا چنان که می‌نمایی هستی؟!

مجموعه پوستر | درباره عدل الهی

نخستین بانکِ ایرانی و اوامری که ملوکانه نبود!

نسبت جامعه بودگی و دین مدنی در ایران

بخواهند یا نخواهند دورانشان به سر رسیده!

علوم اجتماعی می‌خوانیم تا دکتر شویم!

قهرمان جدید جهان عرب: «عبدالملک الحوثی»

عینک شرق‌شناسی مانع از دیدن بنیادهای فقهی سنت ایرانی شده است

انسان در تسخیر امواج

این هر چه باشد، دموکراسی نیست!

جامعه ایران از «دین نهادی» عبور کرده است!

جوشش‌ها باید از «خودِ مردم» شکل گیرد نه از بالا!

نقش غزه در ساخت خاورمیانه جدید

مهاجر مهمان نیست!